Typografi
Genom en tydlig typografi underlättar vi för läsaren att ta till sig vårt budskap samtidigt som vi stärker vårt visuella uttryck. Färg, form, typsnitt och bilder är alla viktiga ingredienser för ett enat ansikte utåt.
Genom en tydlig typografi underlättar vi för läsaren att ta till sig vårt budskap samtidigt som vi stärker vårt visuella uttryck. Färg, form, typsnitt och bilder är alla viktiga ingredienser för ett enat ansikte utåt.
För Ronneby kommun finns tre utvalda typsnitt som kan användas i vår externa kommunikation, till exempel på affischer, annonser eller foldrar. Vi skiljer på särskilda uttryck, rubriker, brödtext och längre skrifter. Det finns också skrivregler för myndigheter att ta hänsyn till och när det gäller typografin så poängterar de att man ska använda inledande stor bokstav och sedan små bokstäver (Versalgemener) för att öka läsbarheten. Vi vill därför att ni undviker att skriva med enbart versaler (undantag t ex korta varningtexter).
För officedokument, till exempel i protokoll, tjänsteskrivelser, styrdokument eller PowerPoint använder vi Arial och Times New Roman. Arial används till exempel i rubriker och tabeller. Times New Roman används framför allt till brödtexter. Dessa är standardtypsnitt som är installerade på de flesta datorer.
Genom typsnittet Lobster kan vi ta ut svängarna och markera viktiga delar i vår kommunikation. Typsnittet ska användas sparsamt i korta meningar eller enstaka ord i till exempel rubriker. Lobster blir väldigt svårläst med bara stora bokstäver och behöver därför skrivas med inledande stor bokstav och sedan små bokstäver (Versalgemener). Typsnittet Lobster utstrålar både elegans och lekfullhet.
Work Sans är ett mångsidigt typsnitt som passar såväl i kortare löpande texter som i rubriker och bildtexter. Work Sans är vårt huvudtypsnitt och ska användas i merparten av vår kommunikation.
Typsnittet Lora ska användas i längre texter som i t ex rapporter och böcker. Typsnittet är lättläst och kan användas både som ”regular” och ”kursiv”. Typsnittet kan också användas vid sk innehållslyft i broschyrer, annonser eller tidskrifter t ex ett citat.
Generellt knips text i Work Sans med -20 för att skapa mer flyt i texten.